در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

بازگشت موتورهای 8 سیلندر به صنعت خودروسازی آمریکا؛ شکست خودروهای برقی در ایالات متحده

صنعت خودروسازی آمریکا شاهد بازگشت غیرمنتظره موتورهای 8 سیلندر به خطوط تولید است. این تحول در حالی رخ می‌دهد که تنها چند سال پیش، غول‌های خودروسازی از توقف تولید این موتورهای قدرتمند خبر داده بودند. چه عاملی باعث این تغییر جهت شده است؟ صنعت خودروسازی آمریکا طی سال‌های اخیر دوران پرتلاطمی را پشت سر گذاشته ...

صنعت خودروسازی آمریکا شاهد بازگشت غیرمنتظره موتورهای 8 سیلندر به خطوط تولید است. این تحول در حالی رخ می‌دهد که تنها چند سال پیش، غول‌های خودروسازی از توقف تولید این موتورهای قدرتمند خبر داده بودند. چه عاملی باعث این تغییر جهت شده است؟

صنعت خودروسازی آمریکا طی سال‌های اخیر دوران پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است. فشارهای محیط‌زیستی و مقررات سخت‌گیرانه، شرکت‌ها را به سمت موتورهای کوچک‌تر و خودروهای برقی سوق داده بود. اما واقعیت بازار آمریکا چیز دیگری را نشان می‌دهد. رفتار مصرف‌کننده آمریکایی همچنان در جهت خودروهای بزرگ با موتورهای قدرتمند است.

چرا خودروسازان آمریکایی دوباره به موتورهای 8 سیلندر روی آوردند؟

علت اصلی بازگشت موتورهای 8 سیلندر به ترجیحات واقعی مصرف‌کننده آمریکایی بازمی‌گردد. آمریکایی‌ها همچنان عاشق خودروهای بزرگ با موتورهای قدرتمند هستند و تمام تلاش‌های صنعت برای هدایت آن‌ها به سمت جایگزین‌ها، فروش مورد انتظار را به همراه نداشته است.

ترجیحات مصرف‌کننده آمریکایی و آزادی انتخاب

تیم کونیسکیس، مدیرعامل رم در بخش آمریکای شمالی، در مصاحبه‌ای با مجله Road & Track بر این نکته تأکید کرد: “مسئله اصلی این است که ما یک چیز بنیادین آمریکایی را از بین بردیم. آمریکایی‌ها بیش از هر چیز آزادی انتخاب را دوست دارند. وقتی آزادی انتخاب آن‌ها را می‌گیرید و می‌گویید باید این را بپذیرید، آن‌ها شورش می‌کنند.”

جریمه‌های سنگین شرکت‌های خودروسازی

صنعت خودروسازی آمریکا تحت فشار مقررات سخت‌گیرانه قرار دارد. طبق گزارش‌های Mopar Insiders، شرکت‌های جنرال موتورز و استلانتیس مجموعاً ۳۶۳ میلیون دلار جریمه برای عدم رعایت استانداردهای مصرف سوخت آمریکا پیش از سال ۲۰۲۳ پرداخت کرده‌اند. این فشارها منجر به تغییراتی شده که لزوماً مورد پسند خریدار آمریکایی نیست.

استلانتیس زمانی تحت مدیریت کارلوس تاوارس، مدیرعامل پرتغالی قرار داشت که به گفته منابع، نقش مهمی در حذف موتور هِمی به نفع خودروهای برقی داشت.

شکست خودروهای برقی در بازار آمریکا؛ حقایق تلخ

موتورهای 8 سیلندر

خودروهای برقی نتوانسته‌اند انتظارات صنعت را برآورده کنند. مارین گجاجا، مدیر عملیات بخش خودروهای برقی فورد، در مصاحبه‌ای با CNBC توضیح داد: “آنچه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مشاهده کردیم، یک افزایش موقت بازار بود که تقاضا برای خودروهای برقی واقعاً جهش پیدا کرد. هنوز در حال رشد است اما حتی نزدیک به نرخی نیست که فکر می‌کردیم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهد بود.”

مشکلات قیمت و زیرساخت خودروهای برقی

خودروهای برقی با چالش‌های جدی مواجه هستند. قیمت بالای ورودی نسبت به موتورهای سنتی، یکی از مانع‌های اصلی است. هزینه‌های نگهداری و تعمیرات بالاتر نیز مشکل دیگری محسوب می‌شود.

مهم‌تر از همه، زیرساخت شارژ در بسیاری از نقاط کشور کافی نیست. شهرهای کوچک و مناطق روستایی گزینه‌های کمی برای شارژ خودروهای برقی دارند. طبق گزارش Business Insider، تا پایان سال ۲۰۲۳، به ازای هر ده هزار آمریکایی، تنها سه پورت شارژ خودروی برقی وجود داشت.

شکست خودروهای برقی در جذب مشتری

تعداد زیادی از برندهای خودروسازی که چند سال پیش برنامه‌های بزرگی برای تولید خودروهای برقی و حذف سایر موتورها داشتند، اکنون از موضع تهاجمی خود عقب‌نشینی کرده‌اند. جگوار لندرور قرار بود تا سال ۲۰۲۶ مدل‌های دیزلی را حذف کند، جنرال موتورز نیز برنامه‌ای برای حذف موتورهای دیزل و بنزینی تا سال ۲۰۳۵ داشت.

تغییرات مقررات محیط‌زیستی و نارضایتی از موتورهای کوچک

موتورهای 8 سیلندر

دولت جدید آمریکا رویکرد متفاوتی نسبت به مقررات محیط‌زیستی اتخاذ کرده است. لی زلدین، مدیر آژانس حفاظت محیط‌زیست، در حال کاهش بسیاری از قوانین سخت‌گیرانه علیه خودروسازان است. از جمله الزام به فروش بیش از ۶۶ درصد خودروهای بدون انتشار آلاینده تا سال ۲۰۳۲.

موتور هوریکان و مقایسه با V8 کلاسیک

نمونه‌ای که تصویر متفاوتی ارائه می‌دهد، موتور جدید استلانتیس است. زمانی که این شرکت موتور هوریکان ۶ سیلندر ۳ لیتری تیوین توربو را در جیپ گرند واگونیر L سال ۲۰۲۲ عرضه کرد، تنها اندکی از نظر مصرف سوخت بهتر از V8 بود. در واقع، موتور V8 حجم ۵.۷ لیتری تنها چند کیلومتر کمتر از موتور کوچک‌تر توربوشارژ مصرف داشت.

بیشتر بخوانید

اهمیت صدای موتور برای علاقه‌مندان

برای بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، هیچ‌چیز جایگزین صدای موتور V8 نمی‌شود. افزودن توربوشارژر به برخی خودروهای بزرگ جدید مانند کامیون‌های RAM ۱۵۰۰، نتوانسته علاقه‌مندان را قانع کند که احساس غرش و غرغر موتورهای بزرگ را از دست داده‌اند.

آینده صنعت خودروسازی؛ بازگشت به گذشته یا تطبیق با بازار؟

بازگشت موتورهای 8 سیلندر نشان‌دهنده واقعیت بازار آمریکاست. خودروسازان متوجه شده‌اند که نمی‌توانند مصرف‌کننده را مجبور به پذیرش چیزی کنند که نمی‌خواهد. این تغییر جهت ممکن است آغاز دوره جدیدی باشد که در آن نیازهای واقعی مشتری اولویت دارد.

سوال این است که آیا این بازگشت پایدار خواهد بود یا تنها یک واکنش موقت به شرایط فعلی بازار؟ پاسخ در رفتار آینده مصرف‌کنندگان و سیاست‌های دولتی نهفته است. آنچه مسلم است، صنعت خودروسازی آمریکا یاد گرفته که نادیده گرفتن صدای مشتری می‌تواند هزینه‌های سنگینی داشته باشد.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات