در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

نیسان ترا پیکاپ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی وانت جدید بازار ایران

نیسان ترا پیکاپ یا دانگ فنگ ریچ 7 به‌زودی با نام پیکاپ مانیان ترا در بازار ایران عرضه می‌شود. در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات، امکانات و قیمت احتمالی این وانت جدید همراه ما باشید. شرکت مانیان خودرو به‌عنوان زیرمجموعه پرشیا خودرو مدتی است که شاسی بلند وارداتی نیسان ترا را به بازار ایران عرضه ...

نیسان ترا پیکاپ یا دانگ فنگ ریچ 7 به‌زودی با نام پیکاپ مانیان ترا در بازار ایران عرضه می‌شود. در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات، امکانات و قیمت احتمالی این وانت جدید همراه ما باشید.

شرکت مانیان خودرو به‌عنوان زیرمجموعه پرشیا خودرو مدتی است که شاسی بلند وارداتی نیسان ترا را به بازار ایران عرضه می‌کند. اما علاوه بر این شاسی بلند، یک نسخه پیکاپ هم از ترا وجود دارد که طبق آخرین اخبار خودرو، قرار است به‌زودی به بازار کشورمان بیاید. البته پیکاپ نیسان ترا، در اصل با این نام شناخته نمی‌شود. در واقع جوینت ونچر ژنگژو-نیسان یا دانگ‌فنگ-نیسان از پلتفرم شاسی بلند نیسان ترا استفاده کرد و پیکاپی را به تولید رساند که نام دانگ فنگ ریچ 7 (‌Dongfeng Rich 7) روی آن گذاشته شد. بنابراین نیسان ترا پیکاپ در اصل همان دانگ فنگ ریچ 7 است و البته نقاط اشتراک زیادی هم با پیکاپ نیسان ناوارا دارد.

این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن 2022 معرفی شد و شرکت مانیان خودرو نیز در نمایشگاه خودرو شیراز 1404 از آن با نام مانیان ترا یا همان نیسان ترا پیکاپ رونمایی کرد. حالا به‌نظر می‌رسد به عرضه این پیکاپ به بازار ایران نزدیک شده‌ایم و به همین بهانه قصد داریم طراحی بیرونی، طراحی داخلی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت و زمان عرضه احتمالی آن را بررسی کنیم.

نیسان ترا پیکاپ یک وانت لوکس با امکانات پرشمار و قابلیت‌های آفرودی است که پس از عرضه می‌تواند به رقابت با کی ام سی T9، مکسوس استار H و چانگان هانتر پلاس برود و جان تازه‌ای به بازار رو به رشد پیکاپ‌ها در ایران بدهد. با بررسی پیکاپ نیسان ترا یا همان دانگ فنگ ریچ 7 همراه ما باشید.

فهرست مطالب

طراحی ظاهری

نیسان ترا پیکاپ یا دانگ فنگ ریچ 7 یک پیکاپ دو کابین میان‌سایز است که بر پایه پلتفرم شاسی بلند نیسان ترا و توسط جوینت‌ونچر ژنگژو-نیسان ساخته شده است. نتیجه‌ی کار، ترکیبی از دوام و مهندسی شناخته شده نیسان ترا و نیسان ناوارا با چهره و امکانات به‌روز شده از سوی دانگ فنگ است. این خودرو در بازارهای مختلف در سه تریم Upper 4×4، Upper 4×2 و Tiger/Flagship 4×4 عرضه می‌شود. هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که کدام نسخه در بازار ایران عرضه می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد مانیان خودرو قصد دارد مدل فول آپشن نیسان ترا پیکاپ را به ایران بیاورد.

پیکاپ نیسان ترا در نمای جلو همان ظاهر شاسی بلند نیسان ترا را حفظ کرده است. این وانت جذاب، ظاهری خشن و مدرن دارد و جلوپنجره حجیم، فلاپ‌های پررنگ و تجهیزات آفرودی (به‌خصوص در مدل Tiger) در آن به چشم می‌خورد. تیپ‌های مختلف این خودرو، ابعاد متفاوتی دارند؛ اما اگر نسخه Upper 4×4 برای بازار ایران در نظر گرفته شده باشد، این خودرو از طول 5287 میلی‌متر، عرض 1850 میلی‌متر و ارتفاع 1847 میلی‌متر بهره می‌برد. نسخه Tiger 4×4 کمی عرض و ارتفاع بیشتری دارد. فاصله بین دو محور جلو و عقب نیز 3150 میلی‌متر است. زاویه ورود و خروج 25 و 33 درجه، حداقل فاصله از زمین 232 میلی‌متری و ظرفیت حمل بار تا 1000 کیلوگرم از دیگر مشخصات آن محسوب می‌شود. همچنین ابعاد اتاق بار این خودرو 1510 در 1562 در 475 میلی‌متر اعلام شده است.

ساختار بدنه نیسان ترا پیکاپ، نردبانی یا Ladder Frame است. محور عقب در نسخه Tiger از نوع پنج اتصاله با فنر لول (درست مانند نیسان ناوارا) بوده و در مدل Upper 4×4 از نوع فنر تخت یا Leaf است. بنابراین نسخه تایگر سواری نرم‌تر و پایدارتری را ارائه می‌دهد، در حالی که مدل Upper 4×4 بیشتر باری‌محور است.

جلوپنجره دانگ فنگ ریچ 7 دارای المان‌های Vشکل است و جلوه‌ای قدرتمند و چین‌خورده را به آن داده است. تزئینات کرومی در اطراف جلوپنجره و چراغ‌های LED نیز حس شکوه و مدرن بودن را تقویت می‌کنند. خطوط حجمی روی کاپوت، گارد نقره‌ای در پایین سپر و تزئینات کرومی اطراف چراغ مه‌شکن، ظاهری پرجزئیات را در این بخش ایجاد کرده‌اند.

خطوط صاف و حجیم روی بدنه خودرو نیز قابل مشاهده است؛‌ اما طراحی کلی بدنه، خیلی هم حجیم نیست و صرفا با طراحی این خطوط، به‌خصوص در نمای جانبی، سعی شده طراحی حجیم را به بیننده القا کند. در برخی تیپ‌ها به‌خصوص مدل Tiger، المان‌های آفرودی زیادی مانند فلیرهای پهن گلگیر، رینگ‌های مشکی اسپرت و سپرهای فولادی سنگین به چشم می‌خورند. زاویه ورود 33 درجه‌ای و زاویه خروج 25 درجه‌ای با کف‌پای بلند، از دیگر ویژگی‌های آفرودی نسخه 4×4 فول آپشن محسوب می‌شوند.

وجود روف ریل، گاردهای محافظ و آلیاژ چرخ‌های دو رنگ نیز بر جذابیت و کاربردی بودن این پیکاپ آفرودی افزوده‌اند. در مجموع شاهد اشتراک بسیاری از قطعات بدنه، به‌خصوص در نمای جلو با شاسی بلند نیسان ترا هستیم. این خودرو در بازار چین با رینگ‌های 16 و 18 اینچی عرضه می‌شود و احتمالا مانیان ترا پیکاپ مخصوص بازار ایران نیز از رینگ‌های 18 اینچی بهره خواهد برد.

در نمای پشتی پیکاپ ظاهر ساده‌تری را مشاهده می‌کنیم. یک درب بزرگ برای قسمت بار در نظر گرفته شده و سپر عقب نیز ارتفاع نسبتا زیادی از زمین دارد. همچنین دو چراغ به‌شکل عمودی با ظاهری ساده در این بخش دیده می‌شود. در مجموع باید گفت طراحی نیسان ترا پیکاپ، زیبایی‌شناسی مدرن، کاربردی بودن و قدرت آفرودی را با هم ترکیب کرده تا این خودرو هم برای استفاده روزمره مناسب باشد و هم برای رانندگی در شرایط سخت آفرودی، آماده باشد.

طراحی داخلی

کابین دانگ فنگ ریچ 7 یا نیسان ترا پیکاپ، طراحی ساده، اما کاربردی دارد. با این که این خودرو در اصل محصولی از برند چینی دانگ فنگ است، اما ظاهرا به ریشه‌های نیسانی خود پایبند بوده و به همین دلیل کیفیت مونتاژ و کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین، قابل قبول ارزیابی می‌شود. طراحی کابین و داشبورد بر اساس خط مشی پیکاپ‌های جدید چینی است. خطوط شکسته روی داشبورد، دریچه‌های تهویه در دو گوشه و یک کنسول میانی بلند با نمایشگر عمودی 10 یا 12 اینچی، بیشتر از همه جلب توجه می‌کنند.

کلیدهای ضروری مانند هشدار فلاشر و انتخاب حالت انتقال قدرت در پایین نمایشگر تعبیه شده‌اند و دسترسی خوبی دارند. در پشت فرمان هم یک کلاستر یا صفحه آمپر 7 اینچی با دو تم گرافیکی مشاهده می‌شود که اطلاعاتی مانند شیب، فشار هوا و ارتفاع را نیز به نمایش در‌می‌آورد و این برای یک پیکاپ در چنین رده‌ای، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

فرمان دارای روکش PVC مشکی است و تریم‌ها ترکیبی از پلاستیک‌های سخت با بافت مات و چوب با رنگ‌های قهوه‌ای و کرم و تزئیات براق در اطراف دریچه‌ها هستند. در مجموع، کیفیت متریال و ظاهر کابین نیسان ترا پیکاپ، همانند نسخه شاسی بلند آن است و تفاوت چشمگیری مشاهده نمی‌شود؛ به همین دلیل می‌توانیم اطمینان بدهیم که از کیفیت و استاندارد بالایی بهره می‌برند.

کلیدهای مربوط به ترمز پارک برقی، اتوهلد، کمک سبک و سنگین و آپشن چرخش درجا یا Tank Turn نیز در قسمت کنسول مرکزی قرار گرفته‌اند. در ردیف جلو، فضای سر و پای مناسبی، حتی برای افراد قدبلند وجود دارد؛ اما با توجه به این‌که با یک خودرو پیکاپ مواجه هستیم که فضای زیادی را به قسمت بار اختصاص داده، در ردیف دوم، فضای کمتری وجود دارد. با این حال، فضای ردیف عقب حتی برای نشستن سه نفر بزرگسال نیز جا دارد. همچنین روکش صندلی‌ها چرمی و با رنگ قهوه‌ای است که هم ظاهر خوبی دارد و هم از جنس خوبی برخوردار است.

امکانات و تجهیزات

مانیان ترا پیکاپ در بازار ایران احتمالا به انبوهی از امکانات مختلف مجهز خواهد بود که بسیاری از این امکانات را در نسخه شاسی بلند آن نیز مشاهده کرده بودیم. امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیسان ترا پیکاپ احتمالا شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تریم چرمی کابین با روکش چرم قهوه‌ای صندلی‌ها
  • صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر و تنظیم در هشت حالت
  • صندلی برقی سرنشین جلو
  • نمایشگر 10 یا 12 اینچی عمودی روی داشبورد با پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو (CarLink 2.0)
  • کلاستر 7 اینچی پشت فرمان
  • سیستم تهویه اتوماتیک دو قسمتی با دریچه‌های تهویه برای ردیف عقب
  • سیستم صوتی با چهار بلندگو
  • شارژر وایرلس 15 وات
  • دو خروجی USB
  • سیستم ترمز ضد قفل یا ABS
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها یا EBD
  • سیستم کنترل دینامیک خودرو یا VDC
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش یا TCS
  • سیستم کمکی ترمز اضطراری یا HBA
  • سیستم ضد واژگونی یا RMI
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی
  • سیستم ترمز و توقف هوشمند یا AEB
  • کروز کنترل
  • سیستم پایش فشار باد تایرها یا TPMS
  • دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • سانروف
  • حالت‌های مختلف رانندگی
  • دوربین عقب با رادار خطوط
  • دوربین دید اطراف 360 درجه
  • سنسور برخورد از عقب
  • فرمان برقی
  • سیستم کنترل گشتاور
  • سنسور پارک

علاوه بر این‌ها، امکانات اضافه‌ای برای قابلیت‌های آفرودی در نسخه Tiger وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سپرهای تقویت شده، محافظ شاسی و پیشرانه و تایرهای آل‌ترین اشاره کرد.

مشخصات فنی

در زیر کاپوت نیسان ترا پیکاپ (پیکاپ مانیان ترا) یا همان دانگ فنگ ریچ 7، یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ 4K31 ساخت میتسوبیشی با فناوری MIVEC با 4 سیلندر و 16 سوپاپ قرار گرفته است. این پیشرانه قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و قدرت تولیدی از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF ساخت آلمان به محورهای جلو و عقب این پیکاپ دو دیفرانسیل منتقل می‌شود. با این قوای فنی، نیسان ترا پیکاپ می‌تواند به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین ظرفیت بار مجاز این پیکاپ 1830 کیلوگرمی، حدود 490 کیلوگرم اعلام شده است.

ظرفیت باک سوخت نیسان ترا پیکاپ، حدود 73 لیتر بوده و این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 6 برخوردار است. همچنین مصرف سوخت این پیکاپ، حدود 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر در یک سیکل ترکیبی خواهد بود. برای این پیکاپ دو دیفرانسیل، حالت‌های 2H/4H/4L وجود دارد. در نسخه فول آپشن، وجود قفل دیفرانسیل الکترونیکی جلو و عقب به‌صورت استاندارد و قابلیت Tank Turn از مزایای دانگ فنگ ریچ 7 محسوب می‌شود.

با چنین مشخصات و امکاناتی، دانگ فنگ ریچ 7 یا نیسان ترا پیکاپ، علاوه بر استفاده‌های روزمره، یک پیکاپ آماده برای مسیرهای صعب‌العبور و آفرودی محسوب می‌شود. همچنین سواری و هندلینگ این خودرو بسیار نرم و پایدار خواهد بود و به‌خصوص در نسخه Upper 4×4 به‌لطف فنر تخت در محور عقب، تحمل بار زیادی دارد و برای باربری و کارهای سنگین، ایده‌آل‌تر است.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید پیکاپی هستید که کیفیت مناسبی داشته باشد، برای استفاده‌های روزمره مناسب باشد و آخر هفته‌ها هم شما را تا دل کویر و جنگل و جاده‌های آفرودی ببرد، دانگ فنگ ریچ 7 یا نیسان ترا پیکاپ، گزینه مناسب و کاملی برای شما خواهد بود. این خودرو در بازار ایران با پیکاپ‌هایی مانند کی ام سی T9، مکسوس استار H، سانگ یانگ موسو خان و چانگان هانتر پلاس رقابت می‌کند و اگر قیمت‌گذاری مناسب و خدمات خوبی برای آن در نظر گرفته شود، می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، این پیکاپ به‌تازگی توسط مانیان خودرو برای تست وارد کشور شده و در آینده نزدیک، عرضه رسمی آن آغاز می‌شود. هنوز قیمت مانیان ترا پیکاپ در بازار ایران مشخص نشده، اما دانگ فنگ ریچ 7 در بازار چین با قیمت پایه 110 هزار یوآن عرضه می‌شود و قیمت نسخه فول آپشن به حدود 201 هزار یوآن می‌رسد. بنابراین انتظار می‌رود قیمت این خودرو در رده خودروهایی مانند کی ام سی T9 و مکسوس استار H باشد؛ یعنی حدود 2.5 میلیارد یا شاید کمی کمتر و بیشتر. احتمالا به‌زودی شاهد اعلام رسمی مانیان خودرو درباره زمان عرضه و قیمت این پیکاپ جدید بازار ایران خواهیم بود.

جدول مشخصات و امکانات نیسان ترا پیکاپ

پیشرانه2 لیتری توربوشارژ 4K31 میتسوبیشی
تعداد سیلندر و سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ
قدرت220 اسب بخار
گشتاور360 نیوتن‌متر
گیربکس8 سرعته اتوماتیک ZF آلمان
ابعاد5287 در 1850 در 1847 میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب3150 میلی‌متر
تعداد سرنشین5 نفر (دو کابین)
ظرفیت بار مجاز490 کیلوگرم
انتقال نیرودو دیفرانسیل
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
وزن خودرو1830 کیلوگرم
حجم باک سوخت73 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
صندلی‌هاروکش چرمی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر و تنظیم در هشت حالت، صندلی برقی سرنشین جلو
نمایشگر10 یا 12 اینچی لمسی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، کلاستر 7 اینچی پشت فرمان
سیستم تهویهتهویه اتوماتیک با دریچه‌های ردیف عقب
سیستم صوتیچهار بلندگو
کیسه هوادو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
فرمانبرقی
تجهیزات ایمنیسیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل دینامیک خودرو، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی ترمز اضطراری، سیستم ضد واژگونی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ترمز و توقف هوشمند، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور برخورد از عقب
سایر امکاناتشارژر وایرلس ۱۵ وات، دو خروجی USB، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، حالت‌های مختلف رانندگی، دوربین عقب با رادار خطوط، دوربین دید اطراف ۳۶۰ درجه، سنسور پارک

گالری عکس‌ها

بیشتر بخوانید

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات